Vi har ett brett utbud av gruppträning och vi menar brett, egenkomponerade klasser med fart och glädje lyfter din träning, vi har helt enkelt något som passar dig, allt det här ingår i ditt safirkort.

Se vårt erbjudande för gruppträning för ungdomar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Barpump

En riktig Safirenklassiker, ingenting får din kropp så genomarbetad som barmump, övningarna utförs i kontrollerad form men utan att på minsta sätt ge avkall på intensitet och uthållighet.

Det är du en stång, ett par viktskivor, en step bräda och bra inställning.

Resultaten låter inte vänta på sig.

Så här gör du:

 

För att kunna boka klasser behövs ett bokningskonto samt medlemskapet Safir.

 

 

Enstaka klasser går att boka och kostar 120 Kr som betalas direkt vid bokning,då behövs inget medlemskap utan endast ett bokningskonto.

Ladda gärna ner Safirens bokningsapp till din smartphone, sök på Safiren

 

 

 

Snabbfakta

 

Klasserna går mellan v 2 - v 22 samt v 36-v 51 undantag röda dagar. Under sommar och jul erbjuds extrainsatta klasser.

Det går att boka 4 klasser per bokning.

Avbokning sker senast 60 min. innan klass startar och görs enkelt under " Mina sidor"

Klass kan bokas senast 60 min.innan start,resterande platser släpps i receptionen på Safiren.

Varje klass är 45 min.inkl.stretch.

Blockbuster

Vi jobbar i 4 st block, varje block består av 3 st övningar som utförs under 1 minut vardera med 15 sekunders vila, mellan varje block är vilan 1 minut.

Klassen avslutas med en gemensam övning (rörlighet, mage etc.)

Core 

Core träning är en träningsmetod med inriktning på mage och rygg. Grundtanken med Core-träning är att bygga upp styrka, stabilitet och balans för att användas när vi behöver det som mest. Ryggen och magen är involverad i många tunga uppgifter i vardagen och en stark mage och rygg är därför en stor fördel för att undvika och förebygga skador.

Core-träning är en typ av funktionell träning men koncentrerat på kroppens mittendel. Genom att träna mage, rygg och bäcken som är kroppens centrum för balans och rörelse kan man underlätta i positioner som utsätter kroppens mittendel. Speciellt utsatta är yrken som involverar obekväma ställningar och rörelser.

Intense

Intense är ett styrke och konditionsprogram byggt på ständigt varierade funktionella rörelser utförda under hög intensitet.

Träningen är väldigt effektiv och rolig! En central del av Intense är att övningarna utförs under en viss tid.

Antingen ett givet antal övningar så snabbt som möjligt. eller en given tid under vilken du skall utföra så många rundor du kan av ett visst antal övningar.

Detta gör att du hela tiden kan se framsteg och tävla med dig själv eller en kompis.

Du får svart på vitt varje pass hur du utvecklas!

Genom att anpassa övningarna kan alla vara med.

Under terminen använder vi oss av två olika träningsmoment.Övningarna är uppkallade efter amerikanska orkaner som alla har kvinnonamn,gemensamt  för orkanerna samt övningarna är att de lämnar total förödelse efter sig)

Nordic Workout

En legendarisk Safirenklass sedan 2003, alltid välbesökt, ser till att du får den bra start på lördagen,

En cirkelträning i  Nordic gyms maskiner med inslag av fria övningar,klassen avslutas med en gemensam övning

Spinning

Gjorde sin entré på safiren i mitten av 90 talet och har stannat på sin position som den kanske populäraste gruppträningen.

Skonsamt, enkelt, roligt.

Under terminen bjuder vi på specialklasser med konsertspinning och vasaloppsspinning.Dessutom- varje år i mars genomför Safiren Spin of hope som är nationell insats för kampen mot barncancer

 

TRX

Lägg bort hantlar,kettlebells, stänger, här tränar vi hela kroppen med hjälp av TRX-bandet.

 

Du tränar styrka, flexibilitet, balans och uthållighet i funktionella övningar med hjälp av ett TRX-band som redskap.

Den egna kroppsvikten används för att skapa motstånd när du tränar och du har därmed möjlighet att justera motståndet för att anpassa övningen till din kapacitet.

Ett funktionellt pass för både nybörjare och avancerade deltagare.

Vattenworkout

Tuff och rolig vattenträning i 25 m bassängen.Du väljer själv djupt eller grunt vatten!

Vattnets egenskaper är vida kända, motstånd utan belastning,utmärkt som rehabilitering eller tuff konditionsträning.

Söndagar 16,30-17,15, v 2-11 samt v 38-47 med undantag för "röda söndagar"

Yoga

Poweryoga är en dynamisk form av yoga som bygger på ashtanga vinyasa-yoga där man använder sin kropp och sin vikt  i kombination med en synkronisering av andning och rörelse.

Det som är utmärkande för poweryoga är att övningarna sker i ett flöde.Förflyttningarna sker från en position till en annan på ett mjukt och flödande sätt så att de sätts ihop.

 

Yinyoga kännetecknas av passiva positioner med en lätt, mjuk stretch.

Varje position hålls i minst 3-5 minuter vilket ger oss tid att även lugna sinnet.I yinyogan vill vi komma åt kroppens fascia, bindväv, istället för musklerna.

Detta uppnås genom att inte gå så djupt i stretchen och hålla positionen en längre stund. Stort fokus ligger på området runt höfter och ländrygg. Dessa är särskilt rika på bindväv och lagrar enligt yogafilosofin mycket fysiska såväl som emotionella spänningar.

schema

Zumba

Här tränar du kondition, balans och flexibilitet.

Grunden i ett zumbaträningspass är de fyra grundrytmerna salsa, merengue, cumbia och reggaeton. Utöver dessa kan andra rytmer förekomma, som till exempel samba, flamenco och disco. Enkla grundsteg i varje rytm kombineras till en danskoreografi och man varvar snabba rytmer med lugnare för att erhålla en typ av konditions- och intervallträning.

Under terminen byts  koreografin ut för att skapa nya utmaningar.